Han Steenbruggen, ‘Vrij laveren tussen schilderkunst, drukkunst, abstractie en figuratie’, Ploeg Jaarboek 2004, Groningen 2005, pp. 54-68
 
Uitgave: Groningen, Groninger Museum / Stichting De Ploeg, 2005 (ISBN: 90-5048-084-5), 10 kleurenill. en 2 zwart-witill.; taal: Nederlands
 
Analyseert de relatie tussen abstractie en figuratie in zowel Werkmans druksels als in zijn schilderijen. Betoogt dat de vroege, abstracte druksels weliswaar verwant zijn aan het constructivisme maar zich daarvan onderscheiden door hun expressieve karakter, dat mede wordt ingegeven door materiaalkeuze en gebruik. Merkt op dat Werkman in zijn schilderijen zelden abstract werkte en zijn stijl daarin niet ingrijpend veranderde, terwijl hij in zijn drukkunst wel voortdurend experimenteerde: met name het gebruik van de sjabloontechniek , vanaf de jaren dertig, in druksels waarvoor hij de term 'druk-schilderij' introduceerde en waarin hij gemakkelijker de grens tussen figuratie en abstractie overschreed. Betoogt tenslotte dat voor Werkman de kwestie 'figuratief - non-figuratief' niet dezelfde lading had als voor veel andere kunstenaars, en dat zijn werk nooit geheel abstract of non-figuratief is, maar abstracties van of improvisaties op een bepaald thema.
 
Trefwoorden: schilderijen / druksels / constructivisme / inspiratiebronnen / kunsthistorisch onderzoek - algemeen